Ingrediënten

Geurtjes maken ‘de man’. Dat denken we. En zo worden luchtjes ook fraai weggezet in commercials. Maar onderzoek toont aan dat dit toch iets anders ligt. Geurtjes maken vooral de vrouw. Én de man die als weinig mannelijk wordt gezien.

Beoordeling van seksen
Een team van wetenschappers onder leiding van Caroline Allen, verbonden aan The School of Natural Sciences van de University of Stirling in Schotland, onderzocht in hoeverre kunstmatige luchtjes van invloed zijn op de manier waarop we de beide seksen beoordelen. Hiervoor werden 130 foto’s van gezichten en 239 verschillende mannen- en vrouwenluchtjes beoordeeld door een groot aantal mannen en vrouwen. Met verrassende uitkomsten.


Geur maakt vrouw vrouwelijker
Om te beginnen blijken vrouwen gevoeliger voor geuren dan mannen. Vrouwen worden ook aantrekkelijker gevonden door mannen wanneer ze een geurtje dragen. Dat gold voor zowel de vrouwen die qua gezicht als minder vrouwelijk werden gezien, als de vrouwen die al heel vrouwelijk werden bevonden. Bij de heren werkte dat anders.


Maar er zijn grenzen voor mannen
Geuren doen eigenlijk vooral wat voor de mannen die in eerste instantie weinig masculien werden bevonden op basis van hun foto. Deze heren kunnen ‘hun speelveld’ vergroten door een fijn luchtje op te spuiten, precies zoals in de befaamde Axe-reclames wordt uitvergroot. Maar in tegenstelling tot bij de dames werden de meest masculiene mannen niet nóg mannelijker of aantrekkelijker gevonden wanneer ze een geur droegen. Voor mannen zit er dus een plafond aan wat vrouwen prefereren.

 

Agressie en dominantie
Volgens de onderzoekers wordt een ‘te grote dosis’ mannelijkheid geassocieerd met agressie, dominantie en bedreiging. Voor vrouwen geldt die limiet blijkbaar niet; een vrouw kan niet vrouwelijk genoeg zijn.

Originele Titel:
The impact of artificial fragrances on the assessment of mate quality cues in body odor

Publicatie:
Mei 2016

Auteurs:
Caroline Allen, Kelly D. Cobey, Jan Havlíèek, S. Craig Roberts
Wetenschappelijk tijdschrift: Evolution and Human Behavior

Link:
http://www.ehbonline.org/article/S1090-5138(16)30068-X/abstract 


 

Tags