Congressen

In-cosmetics is hét evenement voor de ontwikkelaars van cosmetica: leveranciers van over de hele wereld verzamelen zich hier. Na drie dagen zit je weer vol met inspiratie en nieuwe ideeën voor de ontwikkeling van cosmeticaproducten. Niet alleen de nieuwste ingrediënten worden besproken, maar ook nieuwe manieren om ingrediënten bijvoorbeeld dieper in de huid te krijgen, of het verhogen van de stabiliteit van zonnefilters, komen aan bod.

Een actief ingrediënt, zoals bijvoorbeeld vitamine C, kan ontzettend waardevol zijn voor de huid. Mits het op de juiste manier wordt toegepast. Zo moet je bij de formulering van cosmetica altijd met meerdere factoren rekening houden. Er zijn 4 punten die heel belangrijk zijn bij het maken van cosmetica:

De juiste concentratie
De juiste concentratie van het ingrediënt in het product wordt bepaald op basis van de veiligheid en effectiviteit van het ingrediënt. Maar is ook afhankelijk van de samenstelling van een cosmeticaproduct: bepaalde technieken en hulpstoffen kunnen er bijvoorbeeld voor zorgen dat actieve ingrediënten dieper in de huid dringen. Dit betekent dat rekening gehouden moet worden met een intensievere werking van bepaalde ingrediënten, dan je op voorhand zou verwachten. Om de kans op bijwerkingen laag te houden, is een lage concentratie in sommige gevallen daarom noodzakelijk.

De juiste formulering
Met de juiste formulering zorg je voor een stabiel product, met actieve ingrediënten die ook actief blijven zodra het in aanraking komt met de huid. Hierbij moet je er rekening mee houden dat sommige ingrediënten goed of juist niet goed samengaan. Antioxidanten versterken elkaar bijvoorbeeld vaak in een crème, terwijl bepaalde zonnefilters elkaar juist kunnen inactiveren als ze bij elkaar worden gevoegd. 


De juiste plek
De juist plek is voor cosmetica eigenlijk altijd wel de huid. Maar de huid heeft meerdere lagen waar ingrediënten terecht kunnen komen.
Zo willen we zonnefilters aan het oppervlak van de huid houden; dit voorkomt dat zonnefilters door het lichaam worden opgenomen.
Antioxidanten willen we dieper in de huid krijgen omdat ze juist daar hun werk kunnen doen. Zo zijn er een aantal opvallende nieuwe technieken (of oude maar geoptimaliseerde) die dit kunnen doen. Lees daarover meer in deel II van het verslag over In-cosmetics.

De juiste tijd
'The more you sweat, the more you smell fresh'. Deze claim hoort bij een bekend merk deodorant en komt (in tegenstelling tot wat je misschien verwacht) niet zomaar ergens vandaan. In deze deodorant is waarschijnlijk een bepaalde techniek gebruikt waarin het geur-molecuul is verpakt in iets wat alleen oplost in zweet. Dus zodra je gaat zweten, lost de omhulling van het geur-molecuul op: een frisse geur is het gevolg! Zo is het dus mogelijk om als het ware een tijdklok in te stellen voor ingrediënten om 'aan' te gaan.

Oftewel, met cosmeticaproducten wil je:

De juiste concentratie van ingrediënten in

de juiste formulering, die er voor zorgt dat ingrediënten

de juiste plek op

de juiste tijd bereiken.