Huidveroudering

Het klinkt even logisch als opmerkelijk. Van de verkeerde slaaphouding krijg je rimpels! Mensen die op hun buik of op hun zij slapen, bezorgen de huid van hun gezicht namelijk meer spanning en compressie, waardoor zich op den duur meer rimpels zullen vormen.

Dat blijkt uit een publicatie van de Amerikaanse Maatschappij voor Esthetische en Plastische Chirurgie in het Aesthetic Surgery Journal.

 

Ouder worden helpt niet
Slaaprimpels ontstaan door een herhaalde verstoring in de huid als gevolg van druk op het gezicht. Ofwel spanning en compressie die optreden wanneer een gezicht op een matras of kussen drukt. Ouder worden helpt daarbij niet. Naarmate de huid dunner wordt met het klimmen der jaren, krijgen rimpels meer kans.

En ouder worden heeft nog een ander nadelig effect. Namelijk op de mate van bewegen tijdens de slaap. Hoewel onze slaappositie in eerste instantie heel bewust wordt gekozen, verandert deze ongemerkt gedurende de nacht. Maar hoe ouder we worden, hoe minder vaak we van positie veranderen. Gemiddeld vermindert het aantal keren dat we onbewust anders gaan liggen van 27 keer per nacht op jonge leeftijd naar hooguit 16 keer per nacht.
De zijligging blijkt daarbij het meest vaak voor te komen in de nacht (65 procent). Gevolgd door de rughouding (30 procent) en buikligging (5 procent).

Slaaprimpels náást fronsrimpels
Volgens de hoofdauteur van de publicatie, Dr. Goesel Anson, ontstaan slaaprimpels veelal náást de rimpels die het gevolg zijn van herhaalde spiercontractie tijdens onze dagelijkse expressie. Daar waar deze ‘gewone’ frons- en lachrimpels zich in de loop der jaren vormen op het voorhoofd, rond de lippen en wangen, duiken slaaprimpels juist aan de randen van ons gezicht op. En deze vouwtjes en plooien kun je helaas niet wegspuiten met bijvoorbeeld botox; ze zijn immers niet het gevolg van spierbewegingen.


Op je rug blijven liggen
De enige manier om de vorming van slaaprimpels te beperken is door op je rug slapen. En dan het liefst de gehele nacht. Je zou daarbij speciale kussens kunnen gebruiken. Verder kun je ervoor zorgen dat je huid zo lang mogelijk in conditie blijft door goed te eten, door zonnebrandcrème te gebruiken en niet te roken. Tenslotte kunnen fillers voor een tijdelijke verfraaiing zorgen, evenals esthetische behandelingen die de colageenproductie stimuleren. Maar bedenk wel dat de intrinsieke veroudering natuurlijk onderhuids gestaag verder gaat.


 

Originele titel:
Sleep Wrinkles: Facial Aging and Facial Distortion During Sleep.

Jaar:
2016

Auteurs:
Anson G, Kane MA, Lambros V.

Wetenschappelijk tijdschrift:
Aesthetic Surgery Journal

Link:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27329660