• Voeding rimpels

Helpen zuurkool, yoghurt en gefermenteerde melk tegen rimpels?

We hebben de laatste tijd veel aandacht besteed aan de relatie tussen huidproblemen en onze darmbacteriën. En aan het mogelijke effect van probiotica, en dan vooral bij acne, eczeem en rosacea. We delen graag een nieuw overzichtsartikel over dit onderwerp. Maar nu zoomen we even in op een onderdeel dat we nog niet zo vaak bespraken: het effect van ‘goede bacteriën’ op huidveroudering. En die goede bacteriën kunnen ook gewoon in je voedsel zitten. Kunnen we meer zuurkool of yoghurt eten tegen rimpels?

Nog even het verschil tussen probiotica en prebiotica

Voor wie het niet meer scherp heeft: darmbacteriën, probiotica en prebiotica, hoe zat het ook alweer?
Probiotica worden omschreven als goede, levende bacteriën waarvan wordt aangenomen dat ze bijdragen aan een gezonde werking van het lichaam. Ze zitten in de darmen, maar er bestaan ook allerlei drankjes en producten met zogenaamde probiotica.
En prebiotica moet je zien als ‘voedsel’ voor de goede bacteriën. Deze voedingstoffen kunnen de samenstelling en activiteit van de darmbacteriën veranderen. Denk daarbij aan bepaalde niet-verteerbare voedingsvezels uit groente, fruit, volkorenbrood en peulvruchten.

Goede bacteriën voor een meer stralende huid?

Het meeste onderzoek naar pre- en probiotica is gericht op huidaandoeningen waarbij bacteriën een rol spelen, zoals eczeem, acne en rosacea. In dit overzichtsartikel halen de auteurs juist ook studies aan naar het gebruik van dit soort supplementen bij de gezonde huid. In een onderzoek bij vrouwen tussen de dertig en veertig jaar werd bijvoorbeeld een verbetering van de huidelasticiteit gezien bij acht weken dagelijks gebruik van een supplement met de bacterie Lactococcus lactis. De huid van deze vrouwen was ook meer gehydrateerd. In een ander onderzoek met een supplement met Lactobaccilus plantarum werd een soortgelijk effect gezien: een verbeterde hydratatie en elasticiteit. Bij deze proefpersonen werd ook een afname van de rimpeldiepte gezien, en een meer stralende huid.

En wat doen probiotica tegen huidveroudering?

Ook naar het effect van probiotica op photo aging (huidveroudering door zonschade) zijn inmiddels wat studies gedaan. De auteurs halen een onderzoek aan bij haarloze muizen die werden blootgesteld aan een dosis uv-B-straling. Gebruik van een gefermenteerde melk (met probiotica) in combinatie met een bacteriestam van Yakult zorgde voor een verbetering van de elasticiteit van de huid en ook voor een afname van bepaalde ontstekingsfactoren. In een soortgelijke studie bij muizen werd gevonden dat toediening van de bacterie L. plantarum zorgde voor minder vrijeradicaalvorming. En daarnaast nam de vorming van rimpels en een verdikking van de opperhuid af.
Verder is in onderzoek aangetoond dat een combinatie van prebiotica (galacto-oligosaccharides) en probiotica het vochtverlies en roodheid van de huid kan laten afnemen. En in een andere studie werd ook gezien dat oligosaccahariden huidveroudering kunnen tegengaan, evenals schade aan het afweersysteem van de huid.

Het effect van gefermenteerde voeding

Moeten we nu allemaal probiotica gaan slikken voor een jonge huid? Nou, misschien kan het ‘simpeler’. Levende bacteriën en prebiotica vind je namelijk niet alleen in probiotica-supplementen, je vindt ze ook  in gefermenteerd voedsel. En dat voedsel is helemaal niet nieuw, het bestaat al eeuwenlang in ons dieet. Denk aan zuurkool, brood, wijn, yoghurt en koffie. De Georgiërs dronken zo’n 6000 jaar v.Chr. al wijn. Ook gebruikten ze gefermenteerde melk, voornamelijk bij mensen met diarree en darminfecties. Over de rol van bacteriën en ons microbioom was toen natuurlijk nog niets bekend. Dat kwam veel later. Pas in 1907 werd geschreven over de relatie tussen de (darm)bacteriën en onze gezondheid. Een halve eeuw daarna duikt dan voor het eerst ook de term probiotica op in de wetenschappelijke boeken. Vanaf dat moment is gefermenteerd voedsel ook populair geworden.

Wat doen de ‘nieuwe’ drankjes als kombucha en melkkefir?

Met alle aandacht voor bacteriën zie je de laatste tijd ineens steeds meer ‘nieuwe’ producten opduiken, zoals kombucha (gefermenteerde thee) en melkkefir (gefermenteerde melk). Eigenlijk stokoude producten, maar ze zijn helemaal ‘in’ nu. Aan deze drankjes worden inmiddels redelijk wat gezondheidsclaims gehangen, ook voor de huid. Toch ontbreekt het nog aan goed onderzoek daarnaar.

 


Oorspronkelijke titel: Functional Role of Probiotics and Prebiotics on Skin Health and Disease

Auteurs: Vasiliki Lolou, Mihalis I. Panayiotidis 

Tijdschrift: Fermentation

Publicatie: mei 2019

Link

Gerelateerde Berichten

Geen reacties

↓Klik om reacties te tonen
↓Klik om te verbergen