(Te) weinig reclame over zonbescherming voor mannen, tieners en de gekleurde huid
Het aantal advertenties voor zonbescherming in bladen laat in de winter, en daarnaast bij bepaalde doelgroepen nog best veel te wensen over. Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek onder enkele grote tijdschriften. Volgens de onderzoekers onderstrepen de resultaten dat er nog heel veel misverstanden bestaan over het belang van goede zonbescherming.
Zestien tijdschriften gescreend op reclame over de zon
Voor het onderzoek werden in totaal zestien populaire maandbladen geselecteerd. Deze werden van januari tot december 2015 geanalyseerd en gescreend op advertentieboodschappen. De bladen richten zich op vier grote demografische groepen: tieners (18 – 24 jaar), volwassenen (ouder dan 24 jaar), volwassen mannen en volwassenen met een gekleurde huid. Uiteindelijk werden 2.177 advertenties gevonden in 169 nummers van de zestien tijdschriften.
Bladen met een oplage kleiner dan 100.000 per jaar waren op voorhand uitgesloten. Hetzelfde gold voor magazines die gender neutraal waren of die geen content boden op het gebied van gezondheid, mode of beauty. Nummers die niet beschikbaar waren, in papieren of elektronische vorm, werden als ontoegankelijk beschouwd, en daarmee uitgesloten voor verdere analyse.
Sowieso nauwelijks reclame in de winter
Minder dan één procent van de advertenties liet producten zien die met zonbescherming te maken hadden. Tijdschriften voor vrouwen hadden daarbij de meeste advertenties (2.4%), terwijl de doelgroepen tieners en mensen met een gekleurde huid vrijwel geen reclames zagen op dit terrein. Boodschappen over het belang van zonbescherming werden 3,56 keer vaker in de zomermaanden dan in de wintermaanden getoond.
Mannen, tieners en getinte mensen krijgen vrijwel geen advertenties over zonbescherming
Volgens het onderzoeksteam onderstrepen deze uitkomsten enkele hardnekkige misverstanden rond het belang van zonprotectie. Namelijk dat het beschermen van de huid tegen uv-straling alleen belangrijk zou zijn in de zomer – en dat is niet zo.
Ook opmerkelijk is dat mannentijdschriften of bladen voor mensen met een gekleurde huid hun lezers weinig tot geen informatie tonen op het gebied van zonbescherming. En dat terwijl huidkanker juist vaker bij mannen voorkomt. En bij mensen met een donkere huidskleur worden gevaarlijke vormen van huidkanker (melanomen) doorgaans in een laat stadium pas ontdekt, waardoor de overlevingskans afneemt.
Maar ook de jongste doelgroep in de tienerleeftijd zou best wat beter kunnen worden gewezen op de risico’s van blootstelling aan de zon. Het effect daarvan is namelijk cumulatief. Je kunt daarom niet vroeg genoeg beginnen met het beschermen van de huid.
Samenwerking dermatologen en bladen
Je kunt je natuurlijk afvragen in hoeverre commerciële bedrijven en adverteerders nu wel de verantwoordelijkheid hebben voor het informeren van consumenten. Maar de Amerikaanse wetenschappers hopen dat de onderzoeksresultaten kunnen helpen bij het informeren van dermatologen. Deze beroepsgroep zou door een samenwerking met de media een krachtig middel in handen hebben om de kennis en bewustwording rond het belang van zonbescherming te vergroten.
Hoe zit het in Nederland?
Of de onderzoeksresultaten ook representatief zijn voor de Nederlandse media, is niet bekend.
Oorspronkelijke titel: Deficiency of sun protection advertising exists in consumer magazines across demographic groups and varies by target demographic.
Auteurs: Wiznia LE1, Wang J2, Steuer AB2, Elbuluk N3.
Tijdschrift: Journal of American Academy of Dermatology.
Publicatie: oktober 2018