• Plantaardige oliën

Wat doen plantaardige oliën voor je huid? Een overzicht.

Aan plantaardige oliën worden heel wat mooie huidverzorgende eigenschappen toegekend. Wat is er precies bekend? Klopt het bijvoorbeeld dat olijfolie ontstekingsremmend werkt? Wat doet zonnebloemolie en wist je dat kokosolie een echte alleskunner is? In deze review worden de ‘prestaties’ van 19 veelgebruikte oliën heel handig op een rij gezet.

Therapeutische effect natuurlijke oliën bij huidklachten

Plantaardige oliën worden al eeuwenlang gebruikt. Niet alleen in voeding, ook in cosmetica en farmaceutische producten. De laatste jaren is er vooral veel aandacht voor de eventuele genezende werking van plantaardige oliën.
In deze review zijn onderzoeken verzameld naar het therapeutische effect van op de huid aangebrachte oliën. Gekeken is daarbij naar de ontstekingsremmende en antioxiderende eigenschappen, naar het effect op wondgenezing en barrièreherstel, huidveroudering, huidkanker en atopische eczeem.

Van arganolie tot jojobaolie en shea butter  

De onderzoekers verzamelden data van negentien verschillende oliën. Te weten: olijfolie, pomace olijfolie, zonnebloemolie, druivenpitolie, kokosolie, saffloerolie, arganolie, sojaolie, pindaolie, sesamolie, avocado-olie, borage-olie (ook wel bernagie-olie), jojobaolie, haverolie, granaatappelolie, amandelolie, abrikozenpitolie, rozenbottelolie, kamilleolie en shea butter.

Hun bevindingen uit alle gevonden studies zijn heel overzichtelijk onder elkaar gezet in het onderzoek in tabel 1.

Verschillende effecten bij verschillende huidcondities 

Afhankelijk van hun samenstelling kunnen plantaardige oliën dus verschillende effecten hebben. Dit hangt op zijn beurt ook weer sterk samen met de conditie van de huid waarop de producten worden aangebracht. De belangrijkste bestanddelen van natuurlijke oliën – de triglyceriden, fosolipiden, vrije vetzuren, fenolen en antioxidanten – werken daarbij waarschijnlijk samen in de huid via verschillende mechanismen. Onder meer door het verbeteren van de barrièrefunctie, door antioxidatie, door ontstekingsremmende effecten, door een directe of indirecte antimicrobiële werking in de huid en door het stimuleren van de wondgenezing.

Kokosolie en jojobaolie scoren het beste  

Kokosolie, gevolgd door jojobaolie, scoort verreweg de meeste ‘pluspunten’. Deze oliën zorgen voor het verbeteren en herstellen van de huidbarrière, hebben een antioxiderend effect en werken bijvoorbeeld ook nog tegen huidveroudering. Ook van sesamolie zijn van deze positieve effecten op de huid beschreven. Olijfolie daarentegen werkt antibacterieel en ontstekingsremmend, en ook zijn wondgenezende effecten aangetoond. Deze olie doet dan weer niets voor de huidbarrière en het product werkt ook niet tegen veroudering. De resultaten voor druivenpitolie (grape seed) overtuigen in het beschikbare onderzoek iets minder.

Meer onderzoek 

De onderzoekers benadrukken dat meer onderzoek nodig is om de exacte werking van oliën in de huid te doorgronden. Bovendien is maar een kleine selectie van ‘populaire’ en ‘meest gangbare’ producten bekeken. Er bestaan natuurlijk meer plantaardige oliën die mogelijk een positieve uitwerking hebben op de huid en huidklachten, die niet in deze tabel zijn meegenomen. Volgens de onderzoeksgroep is ook meer studiemateriaal nodig om dermatologische behandelingen te ontwikkelen voor huidaandoeningen op basis van (deze) oliën.


Oorspronkelijke titel:
Anti-Inflammatory and Skin Barrier Repair Effects of Topical Application of Some Plant Oils

Publicatie:
december 2017

Auteurs:
Tzu-Kai Lin, Lily Zhong en Juan Luis Santiago

Tijdschrift:
International Journal of Molecular Sciences

Link

Geen reacties

↓Klik om reacties te tonen
↓Klik om te verbergen